
Veteran French journalist pins Kabuga on Genocide
Aurore Teta Ufitiwabo

The New Times, October 20, 2022

French veteran journalist Jean-Francois Du-
paquier, had appeared before the UN-backed
court to testify about the role of RTLM
in fuelling hate and promoting extremism
in the lead to and during the Genocide in
1994.Courtesy

Felicien Kabuga and other shareholders
started RTLM radio with an aim of per-
petrating hate among Rwandans and crea-
ting confusion with view to scuttle the Aru-
sha Peace Accord signed in 1993 between
the then government of Rwanda and RPF-
Inkotanyi.

This was said by an expert witness who on
Wednesday, October 19, appeared before the
judges at the International Residual Mecha-
nism for Criminal Tribunals (IRMCT) during

the trial of Kabuga, who faces crimes of Ge-
nocide against the Tutsi.

The witness, French veteran journalist
Jean-Francois Dupaquier, had appeared be-
fore the UN-backed court to testify about the
role of RTLM in fuelling hate and promoting
extremism in the lead to and during the Ge-
nocide in 1994.

RTLM was a privately own radio station
that was a key mouthpiece of the genoci-
daires.

Dupaquier had previously appeared in
the case of another genocide ideologue
and RTLM co-founder Ferdinand Nahimana
whose case was enjoined in the infamous Me-
dial Trial by the International Criminal Tri-
bunal for Rwanda, a precursor of the Mecha-
nism.

The witness said that Kabuga was a core
member of the Akazu (inner circle) of geno-
cide architects and being the wealthiest man
in Rwanda at the time with state connections,
he welded a lot of power.

Responding to the judge’s question on cla-
rification on the concrete powers of Kabu-
ga, Dupaquier indicated that Kabuga was the
majority shareholder of the radio station.

1



2

“It would become the main body of propa-
ganda,” he said adding that Kabuga would
directly order journalists on programmes to
air and what not to air.

“He did not only have a financial influence
but also on the editorial line of the radio.”

The witness disclosed that he was convin-
ced that Genocide, going by the way it was
organised, was a plot that was hatched se-
cretly and with precision.

He pointed out that this is not only his
personal opinion but a result of a reasonable
assessment of the events that took place in
Rwanda. He explained that neither RTLM
nor the Kangura newspaper founders and
managers believed the Arusha Peace Agree-
ments were a peaceful solution.

The agreement, named after the Tanzanian
city it was signed, was meant to bring an end
to end the war between RPF-Inkotanyi and
the former government forces.

In addition, Dupaquier said that the ex-
tremist outlets called the agreement “treaso-
nous” and they believed the only solution was
to annihilate the Tutsi, and this reflected in
different publications of the two sister outlets.

He continued to explain that RTLM and
the newspaper spent much of their time sto-
cking fear among the population, claiming
that RPF had a secretive agenda and that
war is impending.

“For that, they provided false evidence and
testimonies, something we would today call
‘fake news’, and propagated the conspiracy
theory that there was a conspiracy to kill Hu-
tus, so they must take up arms,” he said.

The witness stated : “These people wan-
ted to burn Rwanda down”. He further told
Court that RTLM was complicating the work
of peacekeepers by inciting confusion among
the population.


